به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خداداد غریب‌پور سالکو را مدرن‌ترین، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجتمع آلومینیوم ایران دانست و اظهار کرد: سالکو دارای ویژگی‌هایی است که آن را متمایز از هر کارخانه آلومینیوم در کشور می‌کند، این مجتمع در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد در جنوب استان فارس و ‌هم مرز با عسلویه واقع شده است و بخشی از گاز پایتخت گازی جهان را به برق و سپس به آلومینیوم تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه پروژه سالکو تا سال ۹۴ غیرفعال بود و با دستور رئیس جمهور، پیگیری های ویژه وزیر صمت و با اقدامات ایمیدرو در طول سال‌های اخیر به سرعت مراحل تکمیل و راه‌اندازی را طی کرد، افزود: مجتمع آلومینیوم جنوب با در اختیار داشتن تکنولوژی ۴۳۰ کیلو آمپر برای ذوب و تولید شمش، پیشرفته ترین کارخانه آلومینیوم در ایران است و تاکنون کارخانه هایی که در کشور راه‌اندازی شده‌اند از تکنولوژی ۲۰۰ یا ۲۳۰ کیلو آمپر بهره برده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سالکو فاز نخست را با ظرفیت تولید یکصد هزار تن وارد مدار تولید کرده است و قرار است در دو ‌گام دیگر به ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی دست یابد؛ کارخانه‌های فعلی آلومینیوم در ایران حداکثر ظرفیت ۱۴۷ هزار تنی دارند.

غریب‌پور ادامه داد: آلومینیوم جنوب، با در اختیار داشتن کلیه بخش های تولیدی همچون آندسازی(به زودی)، واحد ریخته گری، تاسیسات جانبی، تخلیه، انتقال و ذخیره سازی، متمایزتر از سایر کارخانه‌های مشابه ایران است، علاوه بر این وجود اسکله اختصاصی (شماره۵) در بندر پارسیان با هدف تخلیه مواد اولیه و صدور محصول ساخته شده، برتری منحصر به فردی به سالکو بخشیده است و ایمیدرو این اسکله را مختص سالکو قرار داده است.

وی یکی از استثناهای این پروژه را مشارکت پنج بانک کشور در قالب یک کنسرسیوم مشترک شامل بانک های صادرات، ملی، ملت، تجارت و همچنین صنعت و معدن دانست و اضافه کرد: بانک صادرات، بانک پیشرو این کنسرسیوم بانکی را برعهده دارد و ۴۹ درصد سهام این شرکت متعلق به ایمیدرو و مابقی در اختیار شرکت سرمایه گذاری غدیر است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه سیستم مهار آلودگی مجتمع آلومینیوم جنوب نیز یکی از ویژگی های برجسته این پروژه بوده است، گفت: وزیر صنعت معدن وتجارت در لحظه ارائه گزارش به رئیس جمهوری در آیین افتتاحیه، به این موضوع نیز اشاره کرد، تمام آب مصرفی مجتمع بازچرخانی می شود و سیستم تصفیه آلاینده های فلئور و گرد و ‌غبار نیز به گونه‌ای است که خروجی آلاینده، یک دهم استاندارد های موجود است.

غریب‌پور تصریح کرد: وجود سالکو سبب ساز ساخت شهرکی برای تولید محصولات پایین دستی آلومینیوم شده است که این طرح در آینده اجرایی می‌شود.