ایسنا/خراسان رضوی معاون بهره‌برداری فولاد خراسان از کسب تندیس جایزه ملی مدیریت انرژی ایران در پنجمین دوره این رقابت خبر داد و گفت: مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی از دغدغه‌های اصلی فولاد خراسان است.

حمیدرضا زارع با اشاره به اینکه صنعت فولاد جزء صنایع انرژی‌بر بوده و مصرف گاز و برق در آن زیاد است، عنوان کرد: مدیریت انرژی و مصرف بهینه آن همواره از دغدغه‌های اصلی فولاد خراسان بوده است و سعی کردیم در زمینه مدیریت انرژی و همچنین بهینه‌سازی مصرف انرژی طبق استانداردهای بین‌المللی پیش برویم و یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم، استقرار استاندارد سیستم مدیریت انرژی و دستیابی به استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ بوده است.

وی ادامه داد: استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ در برگیرنده الزامات اجرا، نگهداری و بهبود سیستم انرژی است که با همکاری و مشاوره متخصصان حوزه انرژی، الزامات و مقدمات این استاندارد فراهم شد و بر اساس آن تجهیزات انرژی‌بر مشخص شده و کمیته‌هایی در همین راستا تعیین گردید.

زارغ بیان کرد: میزان مصرف انرژی در فولاد خراسان کاملا تحت کنترل است و همانند آمار تولید که روزانه گزارش می‌شود، میزان انرژی نیز هر روز توسط متخصص مربوطه مورد رصد قرار می‌گیرد و در همین راستا جلسات مستمری نیز برگزار شده و به طور کلی نظارت کامل بر پروسه مدیریت انرژی داریم.

وی گفت: در رقابت جایزه ملی مدیریت انرژی ایران تمام آیتم‌های مصرف انرژی ارزیابی می‌شوند، از جمله الزاماتی که خرید تجهیزات انرژی‌بر باید داشته باشد و در آن نحوه خرید تجهیزات و مشخصات فنی خرید نیز بررسی می‌گردد که فولاد خراسان با رعایت استانداردهای لازم در زمینه مدیریت انرژی مطلوب عمل کرد و موفق به کسب این تندیس شد.

زارع اظهار کرد: به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، مراسم اهدای تندیس جایزه ملی انرژی به صورت مجازی در اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خراسان پایان یادآور شد: در صنایع فولاد، کیفیت مواد خام تاثیر بسزایی در میزان مصرف انرژی دارد به طوری‌که هر چه کیفیت مواد خام کمتر باشد، میزان مصرف انرژی نیز بالا می‌رود.

وی خاطر نشان کرد : متاسفانه در حال حاضر کیفیت کنستانتره‌ای که برای گندله‌سازی استفاده می‌شود، خیلی خوب نیست و امیدواریم که با حذف و کاهش بعضی عناصر مثل سیلیس و گوگرد بتوان کیفیت مواد خام مورد نیاز صنایع فولادسازی را بالا برده و به همان نسبت میزان انرژی مصرفی را کاهش دهیم.

گفتنی است هدف از تعریف و اعطای جایزه ملی مدیریت انرژی، ترویج استانداردهای سیستم مدیریت انرژی و معیارهای مصرف بهینه انرژی، توسعه فرهنگ دستیابی به اهداف سازمانی با استفاده از مفاهیم مدیریت انرژی و همچنین ایجاد انگیزه و شور و شوق برای انجام فعالیت در این خصوص در سطح کشور است که این جایزه بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد سازمان‌های متقاضی در خصوص وضعیت سیستم و نتایج اجرای مدیریت انرژی، بر مبنای مدل طراحی شده اعطا می‌گردد.